Friday, January 06, 2006

Ordet er ditt, for kun kroner fem

Demokratiets grunnstein er uten tvil ytringsfriheten. Der medborgerne kan si hva de mener om øvrigheten, både høyt og til hverandre, uten å være redd for represalier, får aldri myndighetene for mye makt. De, myndighetene altså, må forsøke å beholde befolkningens gunst. I London finnes det kjente Speaker’s Corner i Hyde Park. Siden 1872 har en mengde kjente og ukjente mennesker, som for eksempel Karl Marx og Georg Orwell, utrykt sine tanker og politiske ideer der. Enda flere har sikkert møtt opp for å underholdes, og eventuelt opplyses. Et slikt offisielt ytringspunkt har selvsagt gjort det mulig for myndighetene å forby offentlige ytringer andre steder, men det er en annen historie. At det likevel har en funksjon og fylle, viser de store oppmøtetallene. Mange briter er innom en gang eller to i løpet av året, andre er innom et par ganger i måneden, mens hundrevis trosser vær og vind uansett. Det er ingenting å få kjøpt, ingen musikk – bare mennesker som har noe de vil ha sagt. Dessuten kan de selvsagt si det helt gratis.

Mange mennesker har mye hjertet, det er klart. De færreste vil vel ha problemer med å tro at jeg er en av dem. Jeg har i mange år sittet i sofaen, ikke sammenhengende, og ropt mot teven. Dessverre har jeg aldri helt fått klarhet i om den flotte Elvis-historien er virkelig sann, men mange med meg har sikkert hatt lyst til å skyte teven. Særlig under noe opphetede debattprogram. Men ikke har jeg pistol og ikke har jeg råd. Så jeg fortsetter å snakke hissig til teven. I det siste er det riktig nok ikke deltakerne i panelet som forundrer og forarger meg mest. For med teknologien har framskrittet kommet også til teven, og debattprogrammene har selvsagt blitt interaktive. Dere har nok ikke unngått å legge merke til stripen med SMSer som ruller nederst på skjermen? Si din mening, kun fem kroner pr melding. Helt utrolig billig. Men uansett om det er billig, så er altså ikke ytringsfriheten gratis lenger. Kanskje er det greit nok. Folk har i hvert fall nok lyst til å spre sine meninger, til at de synes det er verdt å betale for det. Det er jo lang billigere enn å blåse teven til himmels.

Nå nettopp, på nyttårsnatta sendte nordmenn tjuefem millioner SMS. Det blir ganske mange pr innbygger. Da føles det litt trist å ikke ha fått noen. Trøsten blir jo da at man har lest noen av disse SMS-greiene på teve. For eksempel på nattsendinger med musikkvideoer i det ene hjørnet og god plass til SMSer på resten av skjermen, kun fem kroner pr melding. Ikke søren om jeg vi ha tjuefem millioner sånne inn på telefonen min. Ytringsfrihet betyr ikke nødvendigvis at man behøver å si hva som helst, bare fordi man kan. Speaker’s Corner høres ut som en artig plass, verdt et besøk når man er i London. Men jeg tror jeg vil spare femmeren min og forsette å skjelle ut teven.




Check me out!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home